SZATMÁRI MAGDOLNA & HERENDI ZSOLT
ALKOTÁSAI

flag-hungarian.gif (1084 bytes)
Néhány szó a művészekről  flag-english.gif (1113 bytes) About Szatmári-Herendi  Über Szatmári-Herendi
VISSZA A PORTÁL FŐOLDALÁRA         BACK TO THE PORTAL MAIN PAGE

Archangel Gabriel.jpg
Archangel Gabriel

40x25 cm
Barokk Madonna.jpg
Barokk Madonna

39x30 cm
Italien Madonna.jpg
Italien Madonna

26x19 cm
Madonna with Playng Christ.jpg
Madonna with Playng Chris

23x19,5 cm
  The Crist by Kuzmin.jpg
The Crist by Kuzmin

19,5x16,5 cm
The Virgin of Eleusa.jpg
The Virgin of Eleusa

39x29,5 cm
 
Bolgar Madonna 29x30cm copy.JPG
Bolgár Madonna

30x39cm copy
Feher lovas Szent Gyorgy 30x38cm copy.JPG
Fehér lovas Szent György

30x38cm copy
Golubickaja Maria 20x29.5cm copy.JPG
Golubickaja Mária

20x29.5cm copy
Gotikus Szent Istvan 13x44cm copy.JPG
Gotikus Szent István

13x44cm copy
Gotikus Szent Mihaly 13x44cm copy.JPG
Gotikus Szent Mihály

 13x44cm copy
Korsumi Madonna 21x17.5cm copy.JPG
Korsumi Madonna

21x17.5cm copy
Maria az allo Jezussal 23x19.5cm  copy.JPG
Mária az álló Jézussal

23x19.5cm copy
Maria jatekos Krisztussal 23x19.5cm copy.JPG
Mária játékos Krisztussal

23x19.5cm copy
Szent Lukacs 39x30cm  copy.JPG
Szent Lukacs

39x30cm copy
Szent Mihaly 28x49cm  copy.JPG
Szent Mihaly

28x49cm copy
Veveri Madonna 20.5x32cm  copy.JPG
Veveri Madonna

20.5x32cm copy
Gabriel arkangyal 2.TIF 51.5x19.5cm.jpg
Gabriel arkangyal 2, 51.5x19.5cm
Vladimiri Maria.TIF 58x32cm.jpg
Vladimiri Maria, 58x32cm
Mihaly arangyal.TIF 51.5x19.5cm.jpg
Mihaly arangyal, 51.5x19.5cm
Aranyszaju Szt. Janos.TIF 47x18cm.jpg
Aranyszaju Szt. Janos, 47x18cm
Szmolenszki Maria.TIF 57.5x35cm.jpg
Szmolenszki Maria, 57.5x35cm
Nagy Szt. Bazil.TIF 47x18.5cm.jpg
Nagy Szt. Bazil, 47x18.5cm
Jezus szuletese.TIF 43x31cm.jpg
Jezus szuletese, 43x31cm
Krisztus pantokrator.TIF 32x21cm.jpg
Krisztus pantokrator, 32x21cm
Gabriel arkangyal.TIF.jpg
Gabriel arkangyal,
enigma, 13x10cm.jpg
Enigma
Méret: 13c10 cm.
kazanyi madonna,17x16 cm.jpg
Kazanyi madonna
Méret: 17x16 cm
iveri madonna, 23x20cm.jpg
Iveri madonna
Méret: 23x20 cm
volokamskaja madonna, 21x16cm.jpg
Volokamskaja madonna
Méret: 21x16 cm
grebenyi madonna, 24x20cm.jpg
Grebenyi madonna
Méret: 24x20 cm
szent Anna mariaval,20x17cm.jpg
Szent Anna Máriával
Méret: 20x17 cm
Pimeni Maria.TIF 32x20.5cm.jpg
Pimeni Maria, 32x20.5cm
jahromai madonna. 23x18cm.jpg
Jahromai madonna
méret: 23x18 cm

NÉHÁNY SZÓT A FESTŐMŰVÉSZRŐL flag-hungarian.gif (1084 bytes)
Mindkettőnk családjában hagyománya van a művészetek művelésének (festészet, kerámia, szobrászat). Véletlenül fordultunk az ikonok felé. 1989-ben egy képkereskedésben olyan érdeklődéssel nézegettük az ikonokat, hogy a tulajdonos felfigyelt ránk és bíztatott, fessünk valamit, és ő megpróbálja eladni. A kezdet nehéz volt, ugyanis mindent autodidakta módon sajátítottunk el szakkönyvek alapján. Előfordult, hogy a kész kép egyszerűen lepotyogott, mert az alapozás nem volt tökéletes. Az aranyozás módszerét is hosszú gyakorlás során tanultuk ki. Szerencsére az eladó megértő és türelmes volt. Manufaktúraszerű munkamegosztással dolgozunk. A férjem rajzolja és festi a képeket, én tervezem meg, hogy fog kinézni az ikon, bár ezt közösen is megvitatjuk. Az én munkám még a rátétek készítése (mintázás, formakészítés, öntés) és az aranyozás.  Ennyi idő alatt kialakult egyfajta stílusunk. Mintegy 50 féle ikont készítettünk eddig. Érdeklődünk a gótikus táblaképek, oltárok iránt is, amelyek szintén fára készültek ugyanilyen alapozással és aranyozással, de a motívumok és a festés stílusa teljesen más. A cseh és francia internacionális gótika és olasz táblaképek alapján eddig 8-10 alkotás született.
Dolgozunk a folytatáson.

Pár szó az ikonkészítésről
Az ikon tulajdonképpen fára festett kép. A legkorábbi a VI. szd.-ból maradt fenn. Később elterjedt Görögországban, onnan Oroszországba. A legszebb képek a görög és orosz ikonok másolatai. A másolás az ikonok alkotásánál elengedhetetlen. A vallási hagyomány szigorúan megszabta a különböző szentek ábrázolásánál a figura helyzetét, kézmozdulatát, azt, amit a kezében tart, az arckifejezését, a gondolatot, amit sugároznia kell, a ruhája színét, mintáját – mert mindennek megvolt a maga jelentése. Így aztán az egyes szentek külön kéztől származó ábrázolásai meglehetősen hasonlítanak egymásra. A készítés technikája évszázadokon át ugyanaz volt. A későbbi időkben a XV.-szd.-tól a képekre rátétek, -okládok- kerültek. Néha az oklád értékesebb volt, mint maga a kép.  Mi az évszázados hagyományokra támaszkodva készítjük az ikonokat –amennyire ez lehetséges. A munka az anyaggyűjtéssel kezdődik. Ha megvan a lemásolandó kép, meg kell tervezni, hogy fog kinézni, mekkora legyen, milyen alakú alapra kerüljön (hagymakupolás, csúcsos, íves tetejű, stb.), milyen rátét kerüljön rá, milyen színe hatása legyen. Ezután a megfelelő faanyagból kivágjuk az ikon alakját (körvonalát), majd lealapozzuk a hagyományos enyves gipsszel, amit géz alapra viszünk fel, hogy jobban tapadjon. Következik a figura fölrajzolása, majd aranyozzuk a képet vékony aranylapokkal úgy, hogy az alakot sablonnal letakarjuk. Most kezdődhet a festés, ami hosszú ideig tart, mert ez a legigényesebb része az ikonkészítésnek. Közben folyik a rátétek mintázása, amit eredeti motívumok alapján tervezünk meg. Plasztilinból lesznek az apró mintarészek, ezekről formát csinálunk – egy képhez sokszor 5-8 félét is – gipszből. A formákba újra plasztilint préselünk, és kirakjuk belőle a rátétet úgy, ahogy végül ki fog nézni. Erről több darabos szilikon gumi formát készítünk. A gumiformákba gipszet, vagy legújabban egy kemény és nagyon finom felületet adó műgyantát öntünk. Ha megszilárdulnak, ezeket ragasztjuk rá az ikonra, majd aranyozzuk. Az utolsó fázisban leviaszoljuk a képeket és öregítjük. Címkét ragasztunk a hátára, amin feltüntetjük, hogy az eredetit hol őrzik jelenleg, ki és mikor alkotta. Végül viaszpecsétet rakunk rá.
Herendi Zsolt , Szatmári Magdolna

Példaképeink, mesterink:
Sallai Héza, Dimitrosz Sziregholasz

Önálló kiállítások:
2005. november XVII. kerületi Dózsa Művelődési Ház, Budapest
2013. március Dunapalota, Budapest

Csoportos kiállítások:
2005. április Artexpo, Debrecen
2005. október Tokaj

Elérhetőség:
Budapest  1192, Bercsényi utca 31.
Telefon: +36-
1-607-7072 , E-mail: magdolnaszatmari@gmail.com
Website:
 www.festomuvesz.hu/szatmari , www.painter.hu/szatmari


A FEW WORDS ABOUT OURSELVES  flag-english.gif (1113 bytes)

 We both come from families with artistic traditions (painting, ceramics, sculpting) It was by chance that we turned to icons. Some 14 years ago, in a shop selling icons Zsolt spent such a long time on enjoying the pictures that he attracted the attention of the shopkeeper, who suggested he should try his hand, and then the shopkeeper would attempt the paintings made by Zsolt. The beginning was very hard indeed. The foundation proved to require plenty of practice before becoming really good. It did happen, that the foundation cracked and peeled off together with the picture two or three month after completion. Gilding also required a long learning exercise. Luckily, the shopkeeper showed a lot of understanding and patience. We work with the following division of labor. Zsolt is designing and painting the pictures. I prepare the design of the icon as a whole, and then discuss it together. I prepare the foundation, shape and prepare the applications, prepare the moulds, make the gilding. By now we have developed own our style. So fare we produced 50 types of icons. Lately we became interested in Gothic paintings, altars, which are also based on wood table. The foundation and gilding technologies are similar, while the motifs and the style of painting are different. So far, we prepared 8-10 types of pictures. We are now developing our future style.

A BRIEF DESCRIPTION ON HOW ICONS ARE MADE
Icons are in fact pictures painted on wood. The earliest icons available were made in the 6th century. Later it became widespread in Greece, and from there in Russia. The most beautiful pictures are the reproductions of Greek and Russian icons. Copying is an essential component of icon making, as religious tradition strictly specified the position of the various saints on the picture, the movement of the saint’s hand, the articles he/she should have in the hand, the visual expression, the idea the face should reflect, the color, design of clothing- because all that had its special significance. Thus the saints portrayed by different artists rather resemble one another. The technology of icon making remained the same through centuries. In later times different items (oklades) were applied to decorate the icons. In certain cases such decorations were more valuable than the picture itself. We are making the icons in accordance with the traditions of centuries- to the extent possible. Work starts with the collections of materials. Once we have the picture to be reproduced we picture has to be designed, so we know how it should look like , what the size should be, its shape (bulbous dome form, spike shaped, arched, etc.), what decoration to apply, what the color, the effect should be. Then we search for the timber, cut it to shape, cover it with foundation made of the traditional glue containing gypsum on gauze to make the foundation stick better. Then the figures are drafted, then covered during the gilt procedure. And now painting, the most demanding part of icon making can start. In the main time the applications are designed based on careful preliminary studies, using original motifs. The tiny parts of the designs will be prepared of plastering, and these shapes will be used for gypsum mould making; 5-8 types of moulds are often required. Then again plastering is pressed into the moulds and the design to be applied is composed to see how the final design will look like. Silicone-rubber mould composed of several parts is now being made. Gypsum or- more recently- synthetic resin- producing hard and very fine surface- is poured into the mould. After they become solid, they are glued on the icon, and finally gilded.
In the last phase the pictures are covered with wax and became subject to an ageing procedure. A label is attached to the back specifying where the original is being found, and by whom and when the original had been prepared. Finally we put a wax seal on the icon.

Herendi Zsolt , Szatmári Magdolna

Availability:
Hungary, Budapest  1192, Bercsényi utca 31.
Phone: +36-
1-607-7072 , E-mail: magdolnaszatmari@gmail.com
Website:
 www.festomuvesz.hu/szatmarimagdolna , www.painter.hu/szatmarimagdolna


EINIGE WÖRTER VON UNS

In beider Familie von uns hat die Betreiben der Künste (Malerei, Keramik, Skulptur) Tradition. Zufallig haben wir uns zu den Ikonen gewandt. Vor 14 Jahren hat Zsolt in einer Kunsthandlung die Ikonen mit solchem Interesse geschaut, dass der Besitzer auf ihn aufmerksam geworden ist und hatte ihn ermutigt. atwas zu malen, und ar versucht zu verkaufen. Der Anfang war schwer, namIich haben wir alles autodidaktisch anhand der Fachbücher erlemt. Es ist vorgekommen, dass das fertige Bild einfach herabgefailen ist, weil die Grundierung nicht perfekt _gewesen war. Auch die Methode der Vergoldung haben wir im Verfolg langer Übung ausgelernt. Zum Glück war der Verkauferer verstandnissvoll und geduldig. Wir arbeiten mit manufakturartiger Arbeitsteilung. Zsolt zeichnet und malt die Bilder, ich plane, wie die Ikone aussehen wird, obwohl alles wir gesamt besprechen. Meine Arbeit ist noch die Fertigung der Aufsatzen (Modellierung, Formmachen, Guss) und die Vergoldung. Wahrend soviel Zeit hat uns eine Art unseres Stíls ausgestaltet Bis jetzt haben wir Ikonen etwa in 50 Arten geschaffen. Wir interessieren uns auch für die gotischen Tafelbilder und Altare, auch die auf Holz geschaffen worden sind, mit gleicher Grundierung und Vergoldung, aber der Stil der Motive und der Malung ist ganz anders. Anhand der tschechischen und französischen Gotik und italienischen Tafelbilder sind 8-10 Kunstwerke bis jetzt entstanden.
Wir setzen unsere Arbeit fort.

Einige Worte über die Ikonmalerei
Die Ikone ist eigentlich ein auf das Holz gemaltes Bild. Die früheste hat sich aus dem 16. Jahrhundert erhalten. Es hat sich spater in Griechenland und daher in Russland verbreitet. Die schönsten Bilder sind die Reproduktionen der griechischen und russischen Ikonen.
Bei der Ikonenschaffung ist die Reproduktion unertasslich. Die religióse Tradition hat strang vorgeschrieben bei der Darstellung der verschiedenen Heiligen die Position und die Handbewegung der Figur, was sie ihrem Hand halt, ihr Gesichtsdruck, der Gedanke, den sie ausstrahlen muss, auch Farbe und Muster ihrer Bekleidung - weil alle eigene Bedeutung gehabt haben. So sind die von verschiedenen Handen stammenden Darstallungen manchen Heiligen ziemlich ahnlich miteinander.
Die Technik der Fertigung ist jahrhundertlang die gleiche gewesen. In den spateren Zeiten ab dem 15. Jahrhundert sind auf die Bilder Aufsatze Okladen (Verkleidungen aus Edetmetall) - gekommen. Manchmai ist die Oklade wertvoller ais das Bild selbst.
Wir fertigen die Ikonen auf jahrhundertlange Traditionen gestützt
soweit es möglich sei. Die Arbeit beginnt mit der Materialsamlung. Wenn wir das reproduzierende Bild haben, müssen wir es planen, wie es aussehen wird, in weichen Grösse wird, auf welchförmigen Grund es kommt (auf zwiebelkuppelförmigen, auf spitzenförmigen od er auf einen Grund mit Bogenspitze, usw.), was für ein Aufsatz darauf kom mt, weiche Farbeindruck gibt.
Danach schneiden wir aus dem entsprechenden Holzmaterial die Form der Ikone (die Kontur), dann _grundieren wir es mit dem herkömmlichen leimigen Gips, den wir auf Mullgrund bringen, damit es besser klebt. Es kommt das Aufzeichnen der Figur, dann vergolden wir das Bild mit dünnen Goldenblatt so, dass wir mit Schablone die Figur zudecken. Jetzt kann die Bemaiung beginnen, die lange dauert, weil das der anspruchsvollste Teil der Ikonfertigung ist.
Inzwischen geht die Modellierung des Aufsatzes vor, die wir anhand echter Motive planen. Von Plastillin werden die winzigen Modellteilen gemacht, von diesen wir aus Gips Form mach en - zu einem Bild oft in 5-8 Arten. In die Formen pressen wir wieder Plastillin und legen daraus den Aufsatz so aus, wie es endlich aussehen wird. Davon machen wir mehrteilige Silikon-Gummiform. In die Gummiform giessen wir Gips oder neuestens eine harte und sehr feine Flache ergebendes Kunstharz. Wenn sie sich befestigen, kleben wir diese auf die Ikone, dann vergolden wir sie.
In der letzten Phale wachsen und patinieren wir die Bilder. Wir kleben auf dem Rücken Etikett, an dem wir angeben, wo zur Zeit das Original bewahrt ist, von wem und wann geschaffen wurde. Letztlich setzen wir Wachssiegel darauf.
Herendi Zsolt , Szatmári Magdolna

Contakt:
Ungarn, Budapest  1192, Bercsényi utca 31.
Tel: +36-
1-607-7072 , E-mail: magdolnaszatmari@gmail.com
Website:
 www.festomuvesz.hu/szatmarimagdolna , www.painter.hu/szatmarimagdolna


VISSZA A PORTÁL FŐOLDALÁRA          BACK TO THE PORTAL MAIN PAGE